Američtí inženýři znovu zavádí palivo, které slavilo svůj debut již v 19. století, a světová komunita je tímto nostalgickým a zároveň inovativním krokem nadšená.
Dotyčným palivem je plyn, zdroj, který v určité formě poháněl první automobily, včetně průkopnického automobilu na plynový pohon belgického vynálezce Étienna Lenoira v 60. letech 19. století. Dnes se toto historické palivo vrací v moderní obměně díky úsilí kalifornské společnosti Cummins. Ta představila patnáctilitrový motor X15N na zemní plyn, který má přinést revoluci v moderním dopravním odvětví a potenciálně nahradit dieselové motory.
Oživení paliva z 19. století pro budoucnost
Ačkoli se vozidla poháněná zemním plynem mohou zdát jako novátorský koncept, toto palivo má hluboké historické kořeny. V 60. letech 19. století byla vozidla s vnitřním spalováním poháněna svítiplynem, předchůdcem zemního plynu. S nástupem benzinových a naftových motorů ve 20. století však používání vozidel poháněných plynem obecně pokleslo, byť například v České republice máme k dispozici velmi robustní CNG infrastrukturu. Nyní, v roce 2025, se zemní plyn díky svým nižším emisím ve srovnání s tradičními fosilními palivy znovu objevuje jako udržitelná a čistší alternativa.

Zdroj: Youtube.com
Společnost Cummins, přední výrobce motorů pro těžká vozidla, stojí na předních tohoto pomyslného oživení. Její motor X15N je navržen tak, aby se výkonem vyrovnal vznětovým motorům, a nabízí tak čistší alternativu bez kompromisů ve výkonu. Tento krok je v souladu s celosvětovým úsilím o snížení emisí uhlíku a boj proti změně klimatu.
Uvnitř motoru Cummins X15N
Motor Cummins X15N je 15litrový motor na zemní plyn, který poskytuje výkon srovnatelný se svými dieselovými protějšky. Motor X15N, testovaný na amerických silnicích, včetně náročného průsmyku Loveland Pass ve výšce 12 000 stop v Coloradu, prokázal působivé schopnosti z hlediska dojezdu, výkonu a spolehlivosti. Motor s výkonem 500 koní a točivým momentem 1 850 N.m již využívají významní průmysloví hráči, jako jsou UPS, Walmart a Werner Enterprises.
Puneet Jhawar, generální ředitel divize alternativních paliv společnosti Cummins, zdůrazňuje, že motor X15N nabízí levnější a čistší alternativu k naftě. Motor pracuje na obnovitelný zemní plyn (RNG), což je palivo získávané z organického odpadu, například z mléčných farem. RNG výrazně snižuje emise skleníkových plynů a nabízí potenciál pro dosažení negativních výsledků v oblasti emisí uhlíku. Podle zákazníků společnosti Cummins lze použitím RNG dosáhnout emisí splňujících požadavky uhlíkové neutrality.
Globální reakce a vyhlídky do budoucna
Iniciativa společnosti Cummins si získává pozornost po celém světě, protože nabízí škálovatelné řešení, jak snížit závislost na motorové naftě. Kompatibilita motoru X15N se stávajícími konstrukcemi nákladních automobilů a jeho schopnost využívat stávající tankovací infrastrukturu z něj činí atraktivní volbu pro vozové parky. Vzhledem k tomu, že například v Severní Americe je přibližně 800 až 900 veřejných čerpacích stanic RNG, je přechod na zemní plyn stále schůdnější. V České republice tyto problémy naštěstí řešit nemusíme.

Zdroj: Youtube.com
Do budoucna společnost Cummins plánuje do roku 2027 nabízet flexibilní palivové alternativy, včetně rozšíření nabídky vodíku. Společnost rovněž investuje do zařízení na výrobu RNG, přičemž v současné době jich je v provozu 250 a dalších 100 je ve vývoji. Tento závazek v oblasti alternativních paliv je pozorně sledován Evropou a Asií, které zvažují přijetí podobných strategií.
Přestože je symbolické oživení zemního plynu jako paliva pro vozidla slibné, hledání dokonalého udržitelného paliva pokračuje. Inovace, jako jsou vodíkové palivové články a další nové technologie, jsou také v centru pozornosti, protože svět se snaží snížit svou uhlíkovou stopu a přejít na čistší zdroje energie.